Sa ovim monitorom zalazimo u sferu naučne fantastike - pet stotina četrdeset herca osvežavanja se konačno materijalizovalo i ja imam tu čast da među prvima u svetu isprobam, testiram i prenesem svoje utiske i zaključke vama o najmoćnijem monitoru za gaming koji je ikada postojao.
ASUS ROG Swift Pro, Swift Pro dakle nova kategorija, PG248QP je monitor 24-inčne dijagonale sa Esports-TN ili eTN panelom koji se fabrički osvežava na 360Hz ali se može overklokovati na 540Hz - međutim za to je potrebno ispuniti par hardverskih i softverskih uslova.
Softverski deo je lak, imali ste ga i u reklami, Windows 11 vam mora biti u 22621.2428 verziji koja je puštena 10.10.2023 u javnost - eto prilike da iskoristite onaj kupon kod i legalizujete vaš OS i podignete ga na ovu verziju , a drugi deo je hardverski i traži da vam se u računaru nalazi minimum Nvidia RTX20 karta ili novija, ali samo Nvidia zasad.
Zašto sve ovo, pa da bi postigao sve ovo ASUS je morao ugraditi onaj hardverski Gsync procesor kako bi uopšte mogao da overklokuje panel, ali i da se u isto vreme implementira i ULMB 2 tehnologija za najmoćnije eliminisanje bilo kakvog zamućivanja slike.
I još jedan deo sa hardverske strane je dosta bitan, a to je Displayport 1.4 konektor sa DSCom ili u prevodu tehnologijom Dinamičke Striming Kompresije, koji omogućava ogromne rezolucije i ili dosad neviđene nivoe osvežavanja, što imamo ovde. Zato one starije karte i nisu podržane, jer nemaju mogućnosti za ovako nešto.
Pakovanje je relativno bogato, dolazi sa HDMI, DisplayPort i USB kablovima, napajanje je od 90W, a interesantno je i da je glavni nosač monitora permanentno fiksiran pa neće biti mogućnosti VESA montaže - jedino kako ga možete koristiti je sa ovim čudnim postoljem koje iz nekog razloga može da radi ovo. Ne znam iskreno šta to treba da predstavlja.
Konekcije broje dva HDMI 2.0 konektora i jedan DisplayPort 1.4 DSC konektor i ovde me samo čudi da ASUS nije stavio malo modernije HDMI 2.1 konekcije, jer ovako samo jedan port može da izvuče 360Hz i više, dok su druga dva ograničeni na 240Hz maksimalno. Pogotovo što bi sam monitor u EU trebao koštati oko 1000€, tako nešto bi trebalo očekivati.
E sad, kako ovo u praksi radi - kod mene je test sistem bio baziran na novoj Z790 ploči, 12600K procesoru i RTX 4070Ti grafičkoj karti i prilikom overkloka monitor nije hteo da radi na 540Hz uopšte, ali je na drugoj najboljoj frekvenciji od 500Hz radio bez problema, ovo je najverovatnije iz razloga što je reč o prvoj seriji monitora za novinare, a ne onoj koja će biti u prodaji.
Međutim ovo je u praksi dovelo do druga dva potencijalna problema - prvi je svakako da li se ovih 500Hz uopšte i primećuje u praksi a drugi je da li se današnje igre uopšte mogu i pokrenuti u ovolikom broju sličica.
Što se prvog problema tiče - kao neko ko koristi 144Hz monitore za rad, na fabričkih 360Hz ovog monitora se primeti određena nijansa malo veće fluidnosti pokreta, ali se na 500Hz ne vidi apsolutno nikakva razlika u odnosu na tih 360Hz. Ono gde ima ogromne razlike je latencija u prikazu veoma brzih objekata i tto je ono što bi igračima vrlo verovatno moglo i pomoći.
Što nas vodi ka problemu broj dva - računar na kom sam testirao sve ovo danas košta negde oko 2000€ i mogu vam reći da sam se namučio da u igrama dođe do ovakvih brojki.
Counter Strike 2 sam spustio na apsolutni minimum, uključio FSR na Ultra Performance i dobio oko 300tinjak frejmova sa zaista groznim kvalitetom slike jer se igra tako prikazuje u 540p - dakle em je moralo izgledati ovako loše, em što ja ovo apsolutno ne znam ni igrati.
Doom Eternal, vrlo slična priča, u igri oko 300 FPS-a u proseku na LOW i DLSS Performance, ali u menijima između 600 i 700 sličica i ti meniji zaista jesu izgledali bolesno dobro - zezam se naravno, ali eto ni ovde nisam mogao baš da iskoristim taj višak frejmova koji mi ovakav monitor nudi.
Onda sam prešao na AAA naslove i u Sajberpanku sam na LOW i DLSS Performance sa FrejmDženom uspeo dobiti tek 230FPS-a što je ispod polovine onoga što monitor može prikazati a iako sve jeste bilo super odzivno, slika je bila izuzetno muljava i ne preporučujem da isprobavate ovo uopšte.
I na kraju jedina igra u kojoj sam došao skoro do 500FPS-a bio je Witcher 3 i ovde sam morao da kastujem slične magije sa kombinacijom najnižih grafičkih podešavanja, DLSS-a na Performance i Frejm Dženerejšn tehnologije što mi je dalo neverovatnih 480 sličica, ali je već posle 40ak sekundi krešovalo igru, jer valjda nije predviđena da radi tako.
Tako da je ovaj aspekt dosta zeznut, i meni se čini da će glavni fokus ovde biti na tome da se koristi ona famozna ULMB 2 tehnologija u kombinaciji sa nekim nižim nivoom osvežavanja kako bi se izvlačio neki normalan kompetitivni maksimum, a da će one jače frekvencije ipak sačekati malo i da nam i igre i tehnika u računarima još malo uznapreduju.
Ovde je situacija slična kao i sa onim OLED monitorima - ovako nešto je pravljeno za neverovatno uzak krug ljudi koji najverovatnije imaju neki nenormalno moćan talenat za super brzu koordinaciju pokreta u skladu sa onim što njihov vid može da detektuje i toj šačici ljudi će ovakav monitor biti apsolutno savršenstvo.
Comentários