Šta su referentni monitori - zvuči pomalo bazično kad se tako izgovori, ali realnost je potpuno suprotna jer Referentni monitor predstavlja soluciju koja je toliko tačna sa prikazom boja i njihovih nijansi da se koristi kao referenca u filmskoj industriji za masterovanje filmova kakve danas gledamo u bioskopima.
ASUSOV PA32DC s tim u vidu koristi 32-inčni OLED panel sa 99% pokrivenosti DCI-P3 spektra boja, što je bukvalno na ivici savršenstva, međutim ono što ovom monitoru pomaže da pređe preko te ivice je nešto što ja nikada u životu nisam video - ugrađen je motorizovan kolorimetar koji je kreiran u saradnji sa kompanijama Calman i Light Illusion. Zahvaljujući ovoj mogućnosti monitor možete prilagoditi apsolutno svakom scenariju posla u roku od par sekundi. A fabrički od već dolazi ručno kalibrisan sa DeltaE vrednošću manjom od 1.
Brzo poređenje za one koji nisu toliko upoznati - Delta E od 2 do 3 se smatra sjajnim za profesionalne monitore, naravno teži se ka što manjem odstupanju ili delti, a neki od onih najmoćnijih ProArt monitora koje sam obrađivao su bili na DeltaE ispod 2. Ovo sada, sa vrednostima nižim od jedinice nije jedan nivo iznad, nego je gotovo nezamislivo.
Želite specifikacije - pravi 10-bitni OLED panel od 31.5", 4K UHD rezolucija, neverovatan kontrast od realnih 1.000.000 naprema jedan, kakav samo OLED može i da proizvede i jedna od najvažnijih stvari danas u modernoj video produkciji - podrška za višestruke HDR formate, a evo zašto je ovo vrlo važno.
Na kutiji se pominje čak i Dolby Vision podrška, mada iz svega navedenog rekao bih da je ovo podržano samo kod reprodukcije, pošto masterovanje u punom Dolby Vision formatu zahteva 12-bit panele koji još uvek nisu dostupni široj javnosti. Ako to stavimo na stranu HDR formati poput HDR10 veoma su bitni velikom broju filmskih studija, nezavisnim kreatorima i gaming studijima - dakle ASUS već tu ima jako veliki krug potencijalnih kupaca.
Ono što je još bitnije je podrška za HLG ili Hybrid Log Gamma, laički rečeno televizijski i mobilni HDR format - ovo sada otvara ogromnu količinu novih potencijalnih kupaca i korisnika - jer verovali ili ne za razliku od naših televizija na Balkanu koje tek otkrivaju čari emitovanja u 720p i 1080p formatu bez interskejlinga, postoje televizije u svetu koje emituju svoje programe u 4K i 8K rezolucijama, sa višestrukim HDR formatima, kako bi svaki gledalac od njih dobio maksimum kvaliteta.
Ja sam uvek bio zaintrigiran referentnim monitorima, a imati jedan takav u studiju, je jedno nerealno iskustvo za mene, pogotovo kada isti donosi i neke zaista cool inovacije, za koje mi nije jasno kako ih se niko dosad nije dosetio.
Tu mislim na kolorimetar - jer iako je isti rađen po svim aktuelnim standardima asus je išao toliko daleko da u pratećem softveru podrži čak i ostale solucije, što je moglo bi se reći presedan u ovakvom slučaju i jako dobar potez za kreatore.
Monitor dolazi sa dve vrste postolja kao i ovom takozvanom kapuljačom, koja je tu kada se radi u uslovima velikog osvetljenja koje bi moglo kreirati neželjene refleksije na panelu, npr na filmskom setu gde se vrši aktivni monitoring svake scene itd.
Kako izgleda konektorska sekcija ovog monitora - sa jedne strane imate DisplayPort 1.4 i tri HDMI 2.0 konekcije, a sa druge strane USB-typeC koji je i upstream i downstream sa DisplayPort funkcijom i thunderbolt mogućnostima, kao i dodatna četiri USB 3.2 Gen2 tip A konektora.
Ja nisam profesionalac, pa iako obožavam ovakvu vrstu tehnologije, ja lično ovo ne bih znao ni upotrebljavati, zato ne zamerite na reprodukciji bazičnih video semplova koje sam u kadrovima prikazivao. Sve ono što sam svojim očima video ovde je izgledalo nerealno, kamera i youtube ako prenesu i 10 procenata toga ja ću video smatrati uspešnim. Naravno monitor zaslužuje i više od Platine, samo što takvu kategoriju nagrada ni nemam.
Comments